A fogászati marketing:

Páciensszerzés vagy púp a hátunkon?

e-BIONIKA Hírek

Kedves Partnerünk!

Mit szólna hozzá, ha a következő hetekben anélkül beszélgetnénk a marketingről, hogy azzal bármit is szeretnénk eladni Önnek?

A BIONIKA 33 éves működése során többféle módon próbált hozzájárulni partnereinek sikereihez, ami most ismét megtörténik:

Szakmai támogatás, az e-BIONIKA Híreken keresztül!

Vágjunk is bele cikksorozatunk első témakörébe, a fogászati marketing alapjaiba. Hogy ne legyen unalmas, már itt is kitérünk a Mesterséges Intelligenciára. Az AI (Artificial Intelligence – Mesterséges Intelligencia) alappilére lesz e sorozatnak. Hiszen akár szeretjük, akár nem, az életünk meghatározó részévé nőtte ki magát.

A hagyományos és modern marketing összehasonlítása

A hagyományos marketingkoncepció csak a termékekre összpontosít, és célja a termékek előállítása és értékesítése, valamint a nagyobb nyereség elérése. A hagyományos marketing profitorientált. Egydimenziós, mivel egyetlen célja a termék eladása és a profitszerzés. A leggyakrabban használt hagyományos marketingstratégiák a következők:

  • Névjegykártyák
  • TV- és rádióreklámok
  • Reklámtáblák és feliratok
  • Szórólapok és brosúrák
  • Telefonos marketing

A modern marketingkoncepció a vásárló igényeire és szükségleteire összpontosít, és célja a vásárló elégedettségének kielégítése. A modern marketing vevőorientált. Új marketingkoncepción alapul, és tágabb koncepcióra utal. Többdimenziós, mivel a termékeladás és a nyereségszerzés mellett a vevői elégedettségre, a tervezésre, az értékesítés utáni szolgáltatásra és sok más változóra is hangsúlyt fektet. A leggyakrabban használt modern marketingstratégiák a következők:

  • Internetes hirdetések
  • E-mail marketing
  • E-kereskedelmi weboldal
  • A közösségi média használata
  • Marketing automatizálás

Megjegyzés: Az összehasonlítás alapjául a GeeksforGeeks (2020) weboldalát választottuk.

Amikor marketingről van szó, manapság jellemzően háttérbe szorulnak a tradicionális eszközök. Ennek számos oka lehet, amiről a Miskolci Egyetem PhD hallgatóit is megkérdeztük:

Hogyan változott a marketing a megjelenése óta?

A marketing eleinte az értékesítési témakör alá tartozott, azonban közel 100 éve önálló diszciplínaként állja meg helyét a tudományos és gyakorlati világban. Nagyfokú adaptációs képességének köszönhetően az eltérő korszakokban eltérő módon reagált a fogyasztói igényekre: Eleinte a termelésre fókuszált, majd az értékesítésre. Ezt a fogyasztók érzelmeinek való megfelelés, majd a digitális megoldások megjelenése módosította. Jelenleg a marketing 5.0 korszakában vagyunk, ami véleményem szerint sokkal letisztultabb és érthetőbb vonalat képvisel az automatizmusok alkalmazásával.

Mi a különbség a hagyományos és online marketing között?

A hagyományos marketing ideje korántsem járt le. Véleményem szerint azok a megfogalmazások, amik “csak értékesítési lehetőség”-ként tekintenek rá, tévesek. Ugyan jellemző, hogy a tradícionális marketing költségesebb, különösen napjainkban értékelődik fel az ereje. Az online, modern megoldások pedig jobb kezelhetőséget biztosítanak: Jellemzően könnyebb és hatásosabb a célcsoport elérése, kedvezőbb az egységköltség. Természetesen ezt is a vállalkozás jellege befolyásolja.

Mit jelent az, hogy „sörétes puska” elv, a marketingen belül?

Képzeljük el, hogy egy valódi sörétes puska van a kezünkben, aminek lövésével kis hatótávolságban, kis pontossággal, de széles körben tudunk területet lefedni. Ez a marketingre is igaz lehet, ami többféleképpen is megnyilvánulhat. A plakátok digitális marketing megfelelője a banner hirdetések. Előbbi esetében a közlekedő forgalom minden szereplője láthatja az üzenetet, utóbbi esetében pedig az előre meghatározott célközönség. 

Mi alapján lehet meghatározni a célközönséget?

Rendkívül sok módszer áll rendelkezésre, a szegmentálás témaköre több évtizedes kutatási múlttal rendelkezik. Érdekes, hogy 1984-ben meghatározták azokat a szegmentáláshoz alkalmazható ismérveket, amit a hirdetési rendszerek (Google, Facebook, Tiktok, Linkedin) az ezredforduló (illetve megjelenésük) után alkalmazni kezdtek.

Milyen szerepet tölt be a Mesterséges Intelligencia a szegmentálásban, célközönség elérésben?

A marketing imádja a mozaikszavakat. Az STP is így alakult, ami tartalmát tekintve egy modell. Szegmentálásból, célzásból és pozícionálásból áll. A modell első feltétele, hogy szegmentáljuk a piacot, azaz valamilyen tényező vagy tényezők szerint különítsük el a célcsoportot a többi piaci szereplőtől. A célzás során elérni kívánjuk őket, a pozícionálás során pedig a saját kínálatunkat úgy kialakítani, hogy az értéktöbbletet nyújtson.

 

Ebben a Mesterséges Intelligencia aktívan szerepet játszik: A hirdetési rendszerek Machine Learning technikát alkalmazva csoportokba rendezik a fogyasztóikat és utána a hirdető a saját elvárásainak megfelelően célozhatja meg őket, ami szintén a különböző algoritmusoknak köszönhetően érhető el.

Miket kínál jellemzően egy marketinges és ezek közül mi az, ami Önnek szükséges?

 

Több marketinges weboldalát is áttekintettük, hogy megtudjuk milyen szolgáltatásokkal kívánják segíteni a fogászatok marketing tevékenységét. Ezek az alábbi témakörökre terjedtek ki:

  • Páciensszerző weboldal készítése
  • Google Ads hirdetések létrehozása
  • Facebook hirdetések létrehozása
  • E-mail marketing

Vajon mit érdemes és mit nem célszerű alkalmazni a fogászati marketingben

– tesztelt és megbukott megoldások:

Újsághirdetés:

Az idősebb korosztályt elérni kihívásokkal teli, azonban a felmérések szerint specializált újsághirdetésekkel sem sikerült átütő sikert elérni.

Gyűjtőoldalakon való megjelenés:

A weboldalra mutató link vásárlása jellemzően nem megtérülő tevékenység, kis mértékű forgalmat generál és egy páciens megszerzésének egységköltsége jellemzően magas.

Nyereményjátékok

A szakemberek szerint sem az offline, sem az online nyereményjáték nem hozza vissza a befektetett energia és ajándékok értékét.

+1. Kuponozás

Egyes fogászati rendelők úgy irányítanak pácienseket rendelőikbe, hogy kuponokkal kedvezményesen vagy akár ingyen dolgoznak és abban bíznak, hogy az őket meglátogató páciens lojális lesz és utána rendszeresen fizető vendéget faragnak belőle. Egyes források szerint ez nem működőképes, mivel ezek a páciensek valószínűleg nem fognak teljesértékű szolgáltatásért fizetni.

De mi az, ami működik?

Sokan a weboldal optimalizálásában látják a jövőt. A keresőmotor optimalizálás pedig ezernyi apró mozzanatból áll, ami követhető heti cikkünkben olvasható:

“Amikor a Mesterséges Intelligencia legyőzi a szakembert” címmel!

Az AI és a fogászati marketing: Mire használják?

Ha egy rendelő bármilyen típusú analitikai programot használ, például a Google Analyticset, akkor már használja a Mesterséges Intelligenciát.

Alapvetően az analitikai programok az internet minden részéről adatot gyűjtenek és arra használják, hogy ne csak a múltbeli és jelenlegi trendeket elemezzék, hanem arra is, hogy megjósolják, mi fog történni – ezt hívják prediktív analitikának. Ez a fajta Mesterséges Intelligencia rendkívül hasznos a jövőbeli marketing tevékenységek tervezésénél. Megvizsgálja egy adott fogorvosi rendelő adatait, és összehasonlítja egy sokkal szélesebb körű adatsorral. Az ilyen jellegű analitikai programok használatával a fogorvosi rendelők pontosabban tervezhetik meg marketing tevékenységüket.

Az analitikai szoftverekben használt prediktív Mesterséges Intelligencia segít a fogorvosi rendelőknek abban is, hogy az ideális páciensükről már meglévő ismereteiket felhasználva olyan marketing kampányokat alakítsanak ki, amelyek közvetlenül az adott pácienstípushoz szólnak, azaz célzott üzeneteket tudnak eljuttatni a megfelelő személyekhez.

Lényegében a Mesterséges Intelligencia a praxis korábbi marketing tevékenységéből származó meglévő adatokat használja fel (például ügyfél e-mail listákat), hogy megjósolja, mi az, ami a legnagyobb eséllyel növeli a potenciális páciensek elkötelezettségét.

A mesterséges intelligencia segítségével a marketing precíziós eszközzé válhat, növelve az eredmények pontosságát és gyorsaságát, mivel a számítógép sokkal gyorsabban tanul és reagál, mint bármilyen személy, legyen szó a legprofibb marketingesről.

Egy másik fontos AI-alkalmazás a fogászati marketingben a chatbotok. A chatbot egy olyan számítógépes program, amely emberi beszélgetést szimulál.

A fogászati marketingben a chatbotok rendkívül hasznosak lehetnek, nyitvatartási időn kívül visszahívási igényeket is rögzíthet, valamint nyitvatartási időn belül alternatívát kínálhat a kapcsolattartásra.

Egy olyan világban, ahol a 24 órás elérhetőség egyre inkább elvárás a fogyasztók körében, ez a felfogás kiemelheti a fogorvosi rendelőt a versenytársak közül.

BIONIKA tréning – igényfelmérő

Szeretne még jobb lenni a szakmában?

A BIONIKA tréningekkel ez is lehetséges!

Töltse ki igényfelmérő kérdőívünket még ma: